الجمعة، فبراير 28، 2014

تصادم .. (1)



المشـــــهد التاسع 



وبقلم وورقــة خططت حنين خطة للعام الدراسى قريبة من الخطة اللى كانت بتفحصهاآ وكانت بتجهزهآ علشان تعرضها على الموجه وبدأت تتفاءل نوعاً ما بشغلهآ كأخصائى مكتبات ، وجدته كبصيص أمل لتحقيق طموح وحلم كان بيحتضر فى وقت من الأوقات 
وحددت خطة عملها طول العام الدراسى من ندوات ومحاضرات ومناظرات وراقت لها فكرة وجود يوم إذاعى خاص بالمكتبة وبدأت فى كتابة مقدمة خاصة لليوم دا تكون كل كلمة فيه تدل على انه يوم الإذاعة المكتبى .

   بعد عدة أيام رجعت الأستاذة عبير من أجازة الوضع وتعرفت على حنين وتبادلا التعارف والأحاديث المختلفة وذكرت لها حنين بأنها لم تدرس بالكلية سوى الأعمال الفنية أجابتها أ/ عبير :- مع الوقت هتتعملى الموضوع سهل اوى متقلقيش 

حنين :- اها انا اخت معايا سجل الخطة من كام يوم وشفته وعرفت الامور ماشية ازاى وعملت خطة كدا ياريت تبقى تشوفيها علشان تقوليلى كويسة ولا محتاجة تعديلات 

أ/ عبير :- هى فين ؟

حنين :- هاجيبها لحضرتك بكره ان شاء الله 

         ولكن أ/ عبير لم تخبر حنين بأنها قد قامت بعمل أجازة اعتيادية من أول يوم الغد ولمدة 15 يوماً ، وانتظرتها 3 أيام ولم تأتى فذهبت لتسأل الأستاذة / تهانى بما أنها أقرب صديقة لها عن سبب غيابها فأخبرتها بانها فى أجازة اعتيادية واستغرب الموجودين بعدم علمها وأحست حنين بإحساس الإهمال والإهانة وأكثر،فــ هى لم تدرك وصفاً لما أحسته حينها .

    اقترب موعد بدء الدراســة ولابد من اعادة تنظيم وتجهيز المكتبة فشرحت فى يوم الخميس فى تنظيفها وأبدلت شيئاً طفيفاً فى طريقة ترتيب الأساس أعطى اتساعاً ملحوظة داخل المكتبة ومع بعض البخــور ضاعت رآئحة الأتربة وأعادت تنظيم الكتب فى كل فرع من الفروع فــ ظهرت لألأت الكتب وعبيرها .

أول يوم بالدراســة أتت أ/ عبير وبعد طابور الصبآح طلعا معاً لفتح المكتبة فهى بالدور الثانى كما هى ولكن تغيرت بالداخل وبدا على ملآمح الأستاذة عبير عدم الارتياح ولا تعرف حنين السبب فسالتها 
:- إيه رأيك حضرتك مش كدا تحسى انها واسعة اكتر 

أ/ عبير :- أه   ( نطقتها وكأنها مُرغمة على قولهآ) 

تجاهلت حنين ذلكـ وقالت فى نفسها ربما يكون هناك سبباً ما يزعجها وليس من شأنى أن أستفسر ربما شيئا شخصياً ، ونالت حنين فى صباح هذا اليوم إطراً سخياً من بعض المترددين على المكتبة من أعضاء هيئة التدريس والدائمى التواجد على حسب ما فهمته مما يدور فشرعت حنين فى إخراج الاوراق الخاصة بخطتها تعرضها على أ / عبير 
فلم تعيرها اهتماماً يذكر فسألتها حنين :- حضرتك مشفتهاش ليه هى فيها حاجة غلط انا عملاها بنفس التنظيم اللى فى سجل الخطة انا مغيرة المواضيع الثقافية فقط 

أ/ عبير :- وتغيريها ليه ، حد قالك انى هاغيرها ؟

حنين :- محدش قال لى بس دى مواضيع اتعملت والمفروض زى ما قال الموجه التغيير المفيد .

أ/ عبير:- الموجه على عينى وراسى لكن انا مبغيرش الخطة ومش هتتغير 


حنين :- ليه بس المواضيع اللى انا مختراها مش صعبه ومناسبة لطلبة المدرسة والسن كمان انا تعبت على ما جبت مواضيع مناسبة وبدون ما يكون فيها اى رتوش 

أ/ عبير :- رتوش ! والله محدش قالك تتعبى فى انك تعملى خطة ولا حتى تتعبى فى انك تغيرى نظام مكتبتى لانى هارجعه تانى بكره الصبح 

حنين :- مكتبتك !

أ/ عبير :- اه عندك اعتراض ولا انت مش واخدة بالك انك جاية هنا مساعدة ليا ومش علشان تقلبيلى المكتبة وتمشى الشغل على هواكى لو فى بالك كدا تبقى تفوقى يا امورة مفيش حاجة هنا هتم الا بإذن منى ولو مش عاجبك روحى مكان تانى حرقتى دمى على الصبح إلاهى يحرق دمك ياشيخة .

      فى أقل من دقيقة كانت المكتبة ممتلئة بمدير المدرسة والعاملين بها وبعض الطلبة نتيجة لـصوت الأستاذة عبير المرتفع وكأن هناك من يغتصب حقها أو يحتل أرضها ، وحنين غير مستوعبة ما قيل لها فهى لم تستوعب بعضه الذى كان سِباباً ولم تشعر بشىء البتة سوى أن الجو بدا حاراً أكثر مما ينبغى والرؤية أصبحت مشوشة وكأن السماء تمطر داخل جدران المكتبة .

اقتربت منها إحدى المعلمات تردد اهدى يا حنين حصل خير ، وحنين تسأل نفسها لماذا أهدى انا لم اتفوه بكلمة ؟! فلسانى مُلجم لا أستطيع حتى فتح فمى !!



السبت، فبراير 22، 2014

سجلات مكتبات مدارس إدارة طوخ التعليمية


دا كتاب بعنوان
" الدليل العملى لأخصائى المكتبة فى الأنشطة الإدارية والثقافية وإعداد السجلات "
قام بإعداده أستاذى
أ/ محمد السيد عبد الحميد صالح
موجه مكتبات بإدارة طوخ بالقليوبية


http://www.4shared.com/office/4P4YICkr/____.html
أو

http://www.4shared.com/office/SGkYKwQX/____.html


أو 

  من هنـــــــــا  

الجمعة، فبراير 21، 2014

سجل الخطة والبرنامج الزمنى ...

المشــهد الثـامــــن



وهى غارقة فى تساؤلاتها وجدت صوتاً يجذبها الى واقع يحيط بها 

الصـــوت :- ايه ياحنين رحتِ فين اللى واخد عقلك؟

حنين :- مفيش والله حاجة دا انا بفكر فى الشغل اللى لسه معرفوش وكدا

الصـــوت :- ههههههههههههه بجد مفيش ....

وبدأت تنهمر عليها مجموعة من الأسئلة الشخصية عن حياتها وحياة أسرتها ، ردت على بعضها وحاولت التملص من البعض فما دخلهم فى حياتها وأسرتها واخبارهم وأمورهم الخصوصية ، وأنقذها رنين هاتفها الخلوى فستأذنت وهربت بعيداً عنهم الى أن جاء موعد المغادرة .


قبل النوم بساعة قامت حنين بفتح ســـجل الخـــطة هذا وبدأت فى قراءته بشكل عشــوائى لتتعرف عليه أكثر وفى يدها قلماً يسجل ما يقف أمام عقلها او يستنكره
فكل ما سيتم خلال العام الدراســى داخل المكتبة مدون به من أنشطة ثقافية وأعمال إدارية وأعمال فنية من اول يوم بالعام الدراسى إلى أخر يوم بالأجازة الصيفية 

خطة عمل دراسية كاملة وجدته مُقســمـ إلى 3 أقســـآم
  • القســم الأول :- الخطة
  • القســم الثآنى :- البرنامج الزمنى
  • القســم الثالث :- ماتم تنفيذه







 

بــ القسم الأول 
وجدته يتناول كافة الأعمال بشكل عام 
خلال العام الدراســى والأجازة الصيفية ، 
 كما بالصــورة




وبـــ القسم الثانى الخطة بشكل مُفصل وموزعــة على شهور العام الدراســـى ، 


وبــ القسـم الثالث ما تم تنفيذه من الخطة فى يومه وتاريخه وكذلك ما لم يتم تنفيذه والأسباب أو المعوقات التى حالت دون التنفيذ وما الحلول التى اتخذها الأخصائى




رآق لها الســجل فهو يتحدث عن كافة الأعمال التى تقوم بها داخل المكتبة وهو الأساس لعملها ككل ووصفته بأنه كــ المواد التى يحتاجها الشخص ليبنى بيتاً .

وقررت أن تستغله لتبنى عقولاً تفكر بأمر الله تعالى
بعد ان تفحصه فحصاً شاملاً وتفهم كل ما جاء فيه





الأربعاء، فبراير 19، 2014

مهارات الوعي المعلوماتي لأمناء المكتبات وأخصائي المعلومات - محاضرة


تفتح القاعة قبل وقت المحاضرة المعلن بإذن الله تعالى بعشر دقائق
رابط المحاضرة

http://www.anymeeting.com/ganbah1

* نرحب بأى مقترح من شأنه تطوير العمل بما يعود بالنفع على المهتمين والمتابعين
* نرحب بأى مبادرة تطوعية لمن يريد تقديم محاضرات بالقاعه تخص مجال المكتبات والمعلومات والأرشيف وما يرتبط بذلك ان شاء الله بالتنسيق المسبق ؛ 

وذلك مع الأستاذ / مصطفى جنبه

* نسعد بتشريفكم الكريم ان شاء الله تعالى

الثلاثاء، فبراير 11، 2014

أساسيات البحث العلمى - محاضرة

-------------------
لماذا نحتاج للبحث العلمي في حياتنا؟
كيف يمكنك إقامة بحث بطريقة علمية صحيحة خطوة بخطوة و هدم العوائق و الصعوبات التي ستواجهك؟
ما هي أخلاقيات البحث العلمي؟
كيف تنشر و تكتب الأوراق العلمية؟
ما هي تحديات الدراسة في الخارج و كيف يمكن التأقلم على الحياة في بيئة و ثقافة جديدة و مختلفة؟

كل هذه الأسئلة ستجد إجاباتها و أكثر من خلال سلسلة رائعة عن البحث العلمي مُقدمة من عدة علماء و باحثين ذوي خبرة في مجال البحث العلمي في أرقى الجامعات و الشركات العالمية .
















بداية اتفرج على الفيديو دا هتفهم كتير من غير كلام كتير
اضغط هنا ... لمشاهدة الفيديو


تفاصيل أكتر فى التدوينة القادمة بإذن الله
********************
الموضوع مهم جدا
قم بمشاركته مع أصدقائك



الجمعة، فبراير 07، 2014

صراع العقل والواقع ...2



المشــهد الســـابع


حنين أصبحت حآلتها النفسية على صفيح ســآخن ويدور ذاك السؤال فى مخيلتهاآ 
ماذا كنت أفعل هناك خلف باب مكتبة المدرسة ؟!
 أيكون عملى كأخصائى مكتبات مضافاً إليه أعمال التنظيف ؟
كيف سأحقق طموحاتى وأحلآمى ؟ فملابس تكسوها الأتربة أم بمكان تتدنى فيه الأفكار ؟

صارعت كثيراً وقررت أنها لابد وأن تصمد وتكمل مشوارها أيا كآن فلم يكن هناك مكان للندم بعد وطردت شيطان نفسها  ودعت المولى أن ييسر أمورها ويقدم لها الخير الذى كتبه لهآ .

 أشرقت شمس يوم جديد وأعلنت عن يوم جديد بمكتبة المدرسة وذهبت حنين وهى على يقين بأن المولى سبحانه وتعالى سييسر لها امورها ووضعت فى حسبانها أنها ربما تكتشف أمراً أخر أو عملاً مضافاً لها كأخصائى مكتبة حتى لا تنصدم مجدداً فلن تستحمل نفسيتهآ ما يدور حينهآ .

دخلت المكتبة وبدأت فى معرفة كم الأوراق الموجودة والسجلات والملفات والوريقات التى تملأ أدراج "الشانون " وبدأت فى تصفحهم كلِ على حدى وجدت مجموعة السجلات الخاصة بالعام الذى مضــى وكانت كالأتى :- 

1- سجل لجنة المكتبة .
2- سجل أصدقاء المكتبة.
3- سجل المحاضرات.
4- سجل الندوات.
5- سجل المسابقات.
6- سجل المعارض.
7- سجل الإذاعة.
8- سجل الميزانية.
9- سجل المناظرات.
10-سجل التربية المكتبية.
11- سجل التوعية البيئية.
12- سجل الخطة العمل.


 ايه كل السجلات دى ؟! انا مدرستش كدا فى الجامعة ؟ فين التصنيف والفهرسة والتكشيف والتقييم و .... و.... و..... فين اللى انا درسته ؟! :(

وسيطرت عليها حالة من الحزن فليس هناك أحد يجيب تساؤلاتهآ بعد 
 ووجدت مجموعة سجلات تانية كبيرة الحجم ومُجلدة بورق مقوى وفى درج لوحدهم زى :- 
1 – سجل يومية المكتبة .
2 – سجل المترددين على المكتبة .
3 – سجل استعارات المدرسين .
4 – سجل إحصاء النشاط الشهري .
5 – سجل المطبوعات الدورية .


وزادت حيرة حنين ماذا أفعل بهم وكيف انظم العمل بهم ؟
وامسكت بكشكول الأسئلة الخاصة بالموجه كى ترتب له مجموعة أسئلة يجيبها عليهم حينما يزورها فى المرة القادمة وتذكرت رقمه المدون بالكشكول فكرت قليلاً وترددت كثيراً ثم توكلت على الله واتصلت به ..... بيرن ... بيرن ..... اقفل ولا ..لأ ...
وهمت بإنهاء المكالمة وسمعت صوت
:- السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

حنين :- وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته . اسفة للإزعاج

الموجه:- لا ازعاج ولا حاجة ، إزيك أ/ حنين ؟

حنين :- الحمد لله بخير وتايهة شويتين :(

الموجه :- ههههههههه ليه بس علشان فى الاول تايهة فى ايه قولى

حنين :- حضرتك سجلات كتيرة انا مدرستش دا فى الجامعة ، تقريباً انا غلطت فى العنوان :(

الموجه :- لا غلطتى ولا حاجة يا استاذة .... شوفى عندك سجلات اسمها السجلات الأساسية موجودة من اول ما المكتبة اتعملت هتلاقيها مُجلدة دى بيتسجل فيها اللى بيدخل المكتبة ومقتنيات متنوعة وكمان المترددين على المكتبة من طلبة ومدرسين

وعندك سجلات فرعية ودى حوالى 23 سجل بيتغيروا تقريبا كل سنة وفى الثابت اللى بيتم التكملة عليه بملاحق 

حنين :- انا عندى 12 سجل مش مجلدين بتوع السنة اللى فاتت وحضرتك بتقول المفروض 23 سجل ولا انا سمعت غلط 

الموجة :- لا مسمعتيش غلط مش كل المكتبات بتعمل الــ 23 سجل فى كمان اللى بيكتفوا بعشرة او 11 ، متستعجليش على رزقك يا أستاذة .

حنين :- انا مش مستعجلة ، انا مصدومة حضرتك  

الموجه :- طيب عايزة تعرفى المكتبة ماشية ازاى وتفهمى لحد ما أجيلك تانى ؟


حنين :- ياريت حضرتك اعمل ايه ؟ 

الموجه :- عندك سجل اسمه الخطة والبرنامج الزمنى شفتيه ؟

حنين :- ايوة فعلا ، موجود اهو

الموجه :- خديه معاكى فى البيت واقرايه وافحصيه كويس هتلاقيه متقسم وفى كل الشغل اللى بيتعمل بالمكتبة فى الدراسة والصيف ، ويومين كدا هاكون فى مدرسة جمبك فاهفوت عليكى بإذن الله  . تمام كدا

حنين :- حاضر إن شاء الله

وأنهت المكالمة ويصرخ فى عقلها سؤال 23 سجل ازاااااااااااااااااااااااى !!

أمسكت بسجل الخطة والبرنامج الزمنى وأخدت كشكول الأسئلة ووضعتهم أمامها وإذا بالأستاذة تهانى تدخل عليها

أ/ تهانى :- ايه ياحنين حد مزعلك ولا إيه ؟

حنين :- لا ليه حضرتك بتقولى كدا !

أ/ تهانى :- يعنى امبارح فضلتى فى المكتبة وكان عزرك بتنفضيها ، النهاردة بقا عزرك ايه ؟

حنين :- لا عذر ولا حاجة دا شغل بحاول افهم الدنيا كانت ماشية ازاى هنا أصلى تايهة حبتين :( 


أ/ تهانى :- بالبركة كله بيعدى والموجه كويس ومحترم مش بيضرب تعالى اقعدى معانا ياستى الشغل مش هيطير

حنين :- لا معلشى هاخلص كدا واجى وراكى

أ/ تهانى :- قومى بس تعالى الجماعة بيقولى عليكى تنكة ومتكبرة عليهم تعالى بقا 

حنين :- حاضر بس هما بيقولوا كدا ليه بس 

أ/ تهانى :- علشانك واخدة جمب منهم ، انت لسة هتحكى تعالى يالا 

قامت حنين وسجل الخطة بيدها وكشكول الأسئلة وقامت معها ، وأغلقت المكتبة وجلست معهم ، وجدت عالم آخر مختلف عن أى ممكن أن تتواجد فيه ، عالم بعيد عن العمل والطموح والآمآل ، عالم تحكمه الكلمات والنميمة والقيل والقال ، عالم تغمره الأكلات وأفعال الجارة هنا وهناك ، عالم ليس عالمها فانشقت عنه بتفكيرها حول لماذا سيكون داخل سجل الخطة ، وأخذت تفكر كيف ستنظم عملها وتحقق طموحها من خلاله ! 

-*-*-*-*-*
الى لقاء آخر مع يومية أخرى الأسبوع القادم بأمر الله تعالى


الاثنين، فبراير 03، 2014

القراءة - محاضرة



موعدنا ان شاء الله تعالى يوم السبت 8 فبراير 2014
مع ::-

محاضرة بقاعة اليسير للتعليم عن بُـعد بعنوان


القراءة : أهميتها ، مهاراتها ، وسبل تنميتها = Reading : Importance , Skills , and Factors of Developing

تقديم ا . د / عبد اللطيف صوفى
أستاذ ومدير معهد المكتبات والمعلومات في جامعة قسنطينة بالجزائر سابقا ومقيم بالولايات المتحدة الأمريكية

الساعه 10 صباحا بتوقيت لوس أنجلوس

 8 مساء بتوقيت القاهرة 
7 بتوقيت الجزائر
 9 مكة المكرمة 10
 الإمارات

تفتح القاعة قبل وقت المحاضرة المٌعلن بإذن الله تعالى بعشر دقائق
رابط المحاضرة

http://www.anymeeting.com/ganbah1


* سيتم ان شاء الله تعالى ارسال رابط لموقع به شهادة حضور لكل المسجلين فعليا والحاضرين بإذن الله تعالى بالدخول فى وقت المحاضرة فيرجى فضلا التأكد من تسجيل الدخول ببريد حقيقى غير وهمى او به خطأ لدقة وصول الروابط للشهادات المطلوبة إن شاء الله تعالى وبناء عليه لا داعى لإرسال رسائل تحمل بريدكم الالكترونى لإرسال شهادات الحضور عليها.


* نرحب بأى مقترح من شأنه تطوير العمل بما يعود بالنفع على المهتمين والمتابعين
* نرحب بأى مبادرة تطوعية لمن يريد تقديم محاضرات بالقاعه تخص مجال المكتبات والمعلومات والأرشيف وما يرتبط بذلك ان شاء الله بالتنسيق المسبق.


* ولمتابعة المحاضرات السابقة والإعلانات التالية ان شاء الله تعالى بالإنجليزيه على الرابط
http://www.anymeeting.com/ganbah

* نسعد بتشريفكم الكريم ان شاء الله تعالى



Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More